Yaoundé

Vi landade i ett 30 grader varmt Douala, kandes som att ga rakt in i en bastu. Pa flygplatsen mottes vi upp av glada vanner och familj. Kanns bra att vara hemma igen!
 
Vi tog buss direkt till Yaoundé och har nu spenderat nagra dagar har, i Kamerun's huvudstad. Vi har hunnit umgas med vanner och sett oss omkring i staden. Hade aven planer pa att besoka nationalmuseet men nar vi kom dit blev vi informerade om att museet var stangt pa grund av ombyggnad, som mycket annat i Kamerun.
 
Nagot som man lagger marke till i Kamerun ar dessa standiga forandringar och hur klyfterna mellan rika och fattiga vaxer sig allt storre. Du kan se stora hus med hoga stangsel och sma rum med stora familjer i.
 
Variation ar ett annat ord som jag skulle vilja anvanda for att beskriva Kamerun pa ett mer positivt satt. Har lever rika, fattiga, fransktalande, engelsktalande, muslimer och kristna pa samma plats. Det forvanar mig att Kamerun annu inte har haft nagra krig och att manniskor har, trotts olikheter, respekterar varandra och lever i harmoni tillsammans. Vi har mycket att lara i Sverige.
 
En dag satt jag pa en bar tillsammans med vanner. Musik stromade ur hogtalarna och pa en tv visades musikvideor med en annan typ av musik. Pa andra sidan stacketet for bilar och motorcyklar forbi. Nagra kvinnor salde mat pa ett stalle och pa ett annat stod ett gang unga killar som salde paladdning for mobiler. Manniskor passerade och nagra man stannade vi en plastmatta. De tvattade sina hander, fotter, oron, ansikten, armar och ben. Mitt i allt kaos, utanfor en hogljud bar, stallde dom sig och bad. Man kom och gick och det turades om att anvanda mattan som lag dar pa den roda sanden vid vagkanten. Intrycken ar manga och som jag namnde tidigare ar nog variation det basta ordet for att beskriva Kamerun.
 
 

Kommentarer
Postat av: Helena

Åh vad spännande det låter! Hoppas du har det fantastiskt! :) Kram Helena

2013-01-20 @ 14:21:41
URL: http://yoweis.wordpress.com
Postat av: Isabelle

Ahhh Linn va kul! Hoppas du har det bra, jag ar stolt over dej och allt fantastiskt du gor! Massa kramar!

2013-01-20 @ 17:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0